Článek - Prevence

Prevence

Bolest v zádech je nejčastější potíží pohybového aparátu. Po infekčních onemocněních (viróza, chřipka) zaujímá druhé místo v seznamu důvodů pracovní neschopnosti. Mnoho lidí tento problém podceňuje a odkládá jeho řešení. Lidé často otálejí s vyhledáním odborné pomoci, protože si myslí, že bolest vyřeší sami s pomocí analgetik. Ani osobní zkušenost s bolestí mnohdy nestačí ke změně životní stylu. K tomu abychom věděli, jak se účinně bránit je potřeba poznání, co je na vině vzniku těchto potíží. S tím nám pomůže fyzioterapeut. Největší roli v prevenci hrajeme ale my sami..

Prevenci dělíme na primární, sekundární a terciální. Primární prevence je nejdůležitější, neboť je základním pilířem, který zabraňuje samotnému vzniku potíží. S primární prevencí je potřebné začít již ve školním věku a spočívá předcházení pohybové nedostatečnosti a statickému přetěžování. Zahrnuje výchovu ke zdraví, zdravotní tělesnou výuku a rozvoj všestranných pohybových dovedností. Obecně řečeno chceme mít tělo co nejvíce funkční, pevné a zároveň ohebné, odolné fyzickým i psychickým nárokům života. Tento stav ideálně nikdy nekončí. Cílem této kultivace je cesta, na níž se skloubí intelekt s tělesnou harmonií. Patří zde vhodně zvolený rekreační sport, dostatek spánku, relaxační činnosti, apod.

Při sekundární prevenci již dochází k narušení přirozeného stavu těla, vniku bolesti či pohybového omezení. V této fázi je nutná správná diagnostika a k ní konkrétní léčba, aby nedošlo k rozvoji onemocnění či poruchy. Kromě cílené terapie to pro pacienta to znamená vyhýbání se špatným pohybovým zlozvykům, provádění kompenzačního cvičení a změnu životního stylu. Čím dříve člověk s danou potíží něco začne dělat, tím má lepší předpověď průběhu., tedy uzdravení.

Terciální prevence jsou realizovány s cílem potlačit či zpomalit poškození, které je důsledkem závažného onemocnění, poškození nebo zranění, a taktéž zamezit vzniku dalších komplikací.

Je potřeba si uvědomit, že po každé operaci, zánětu (byť angína, zánět zubu, močového měchýře apod.) či úrazu (i pádu těla bez zřetelných následků) by měla nastat odborná fyzioterapie. V možnostech každého z nás je dodržování pravidel škola zad,vědomého správného držení těla a tréninku hybného systému. O prospěšnosti cvičení rozhoduje nikoliv zátěž a množství opakování, ale pravidelnost ve cvičení a kvalita provedení cviku! Záda máme jen jedny, a tak bychom si je měli při každodenních činnostech chránit a pečovat o ně!

Možnosti, jak si pomoci, nalezente v mých on-line návodech autoterapie a domácího cvičení.