Článek - Tenisový loket

Tenisový loket

Jedná se o úponové bolesti lokte vzniklé z přetížení svalů předloktí. Tato velmi častá diagnóza dostala svůj název podle sportu, kde také může vzniknout ale v praxi si ji „vyrobíme“ spíše jinými činnostmi. Nejčastěji jsou to opakované stereotypní pohyby. V kancelářském zaměstnání jsou to klikání myší, rizikové manuální práce představují např. šroubování, sekání, krájení, mačkání, hnětení, úklidové činnosti, atd. Existují tedy profese, kde je vyšší výskyt tohoto syndromu. Pozor by si měli dát programátoři a informatici, kuchařky, mechanici, pracovní v úklidových službách atd. Nebezpečí skýtá také hra na hudební nástroj a různé ruční koníčky jako je pletení, apod. Ze sportu jsou to raketové sporty, golf, lezení, workout aj.

Obraz potíže je takový, že nás při určitých pohybech bolí zevní strana lokte. Přetížením může být bolestivá i vnitřní či zadní strana lokte. Horší stavy bolí i v klidu. Typicky nacházíme bolest na dotyk a při stisku ruky.

Terapie je ošemetná neboť ruce neustále používáme a zatěžujeme, jejich regenerace je tedy složitější. Klasická rehabilitace zahrnuje obvykle přístrojovou léčbu pomocí ultrazvuku či laseru doplněné protahováním a cvičením. Komplexněji pojatá fyzioterapie by však měla navíc zahrnovat preventivní opatření, nácvik autoterapie a další možnosti terapie jako je např. tejpování. Pokud to neuděláme, často se potíž vrací a přechází do chronického stavu. Praktické možnosti autoterapie tenisové lokte najdete v online návodu: https://fyzio-navody.cz/ pz