Článek - Bolest hlavy

Bolest hlavy

S bolestí hlavy má zkušenost snad každý z nás. Ať už jsme se někde uhodili, měli jsme toho příliš v práci, ofouklo nás nebo se dostavila bolest hlavy v rámci nemoci apod. Taková bolest je přechodná a většinou sama odezní. Potíž nastává tehdy, když se bolest pravidelně opakuje a nelze se jí zbavit. Lze ji jen léky potlačit a na čas od ní ulevit. Tato problematika se týká převážně žen, jelikož mají odlišnou tělesnou stavbou („slabší“ svalovou ochranu krční páteře) a taky jsou citlivější na nejrůznější podněty. Řada žen trpí migrénami, které bývají doprovázeny dalšími příznaky, jako je nevolnost, točení hlavy, zrakové a sluchové poruchy.

Funguje to tak, že nejen na povrchu těla, ale i uvnitř máme všude spoustu vnitřních receptorů, které udržují tělo v chodu. Při jejich přehlcení a překonání určité meze, jakou už tělo není schopné kompenzovat, dojde k narušení tělesné rovnováhy. Bolest tedy nevzniká sama o sobě, ale je podmíněná nějakým spouštěčem. Spouštěčem může být hluk, jasné světlo, nízký tlak, určité jídlo, stres, únava atd. Mez k podráždění a schopnost kompenzace máme každý jinou, proto u někoho tytéž podněty bolest vyvolat nemusí. V dnešní době bolestí a potíží přibývá, jelikož jsme přetížení smyslovými (PC, mobily, hluk,..) a psychickými podněty (stres, pracovní zátěž,..) a naopak náš kompenzační systém (naše tělo) zanedbáváme. Ukazuje na to již základní opatření při atace bolestí. Teplo, ticho, tma, tekutiny a tišení.

Důležitý poznatek je takový, že jakákoliv porucha v našem těle usnadňuje vznik potíží. Tedy zablokované žebro, obratel, svalové zkrácení či oslabení krční páteře nám podněcuje vznik bolesti. Většina bolestí hlavy se dá proto odstranit či alespoň zmírnit vhodným fyzioterapeutickým zásahem. Zmiňovaná slabší svalová ochrana se dá rovněž specifickými cviky posílit. Autoterapií je pro nás vyvarování se oněch spouštěčů, péče o tělo a dostatek odpočinku. Nepotřebou léků pak ušetříme nejen náš žaludek ale i finance za jejich nákup. pz