Článek - Gastroesofageální reflux

Gastroesofageální reflux

Jedná se o žaludeční reflux, při němž dochází k pronikání kyselého obsahu žaludku zpět do jícnu, který je tímto poškozován a může zde vzniknout zánět. Nejčastějším příznakem je pálení žáhy. Vznik refluxu je podmíněn nedostatečností dolního jícnového svěrače. Reflux patří mezi nejčastější poruchu trávicího aparátu. Zhoršuje kvalitu života, vytváří značnou ekonomickou zátěž, snižuje produktivitu a vyžaduje terapii.

Mezi dlouhodobé faktory, které přispívají ke vzniku refluxu, patří některá léčiva (např. anestetika, nitráty, anticholinergika, opiáty, betablokátory aj.), nadměrný příjem tučné stravy, alkoholu, čokolády, kofeinu a konzumace velkých porcí jídla před spaním. Negativní vliv má také kouření (nikotin zvyšuje tvorbu Hcl v žaludku), zvýšený nitrobřišní tlak (zvedání těžkých břemen, obezita, zácpa) a stres. Samotný pohybový aparát má veliký vliv. Jednak vadným držením těla, kdy kulatá záda mění dechový stereotyp a tím tlakové poměry v přepážce mezi hrudní a břišní dutinou. Za druhé blokády v krční a hrudní páteři přispívají k dráždění a dysfunkčnosti horní části trávicího traktu. Zásadní je ovšem stav bránice, která se podílí na svěračové funkci a brání tak návratu natráveniny do jícnu. Zlepšením funkce bránice se dá reflux nejvíc ovlivnit! Proto má tak velký význam fyzioterapie, která nabízí efektivní cvičení na reflux doplněné o dechové cvičení.

V dnešní době je nejčastější léčba pomocí léků či operativní zásah. Je důležité si uvědomit, že tyto léky ovlivňují jen jen příznaky a neřeší podstatu problému. Chirurgický zásah má zase svá rizika, komplikace a recidivy. Nejlépe z toho vychází Fyzioterapie, neboť poskytuje nejširší a zároveň nejúčinnější možnosti, jak reflux ovlivnit. Výhodou je její nenákladnost, dostupnost, nepřítomnost nežádoucích účinků a především to, že řeší samotnou příčinu. Pomocí vedené terapie, autoterapie či režimových opatřeních dochází k harmonizaci stavu.

Možnosti, jak si sami pomoci, nalezente v mých on-line návodech autoterapie a domácího cvičení pro zlepšení stavu refluxu.