Článek - Léky a doplňky stravy

Léky a doplňky stravy

V současné medicíně hraje prim léčba operativní a medikamentózní. Bohužel. Ve většině případů totiž operace řeší jen následky a léky příznaky. Samotné příčiny potíží, prevence a přirozená konzervativní léčba (fyzioterapie) stojí chybně jen na okraji zájmu. Dnes existují léky téměř na vše, o čem svědčí vydatná všudypřítomná mediální masáž. Stačí si jen otevřít noviny, internet nebo pustit televizi. S rostoucím počtem léků přibývá lékáren, které si jako jedny z mála „obchodů“ mohou dovolit stotisícový nájem v centru větších měst. Většina lidi si vždy zvolí nejsnadnější cestu. Není proto divu, že se zříkají vlastní odpovědnosti za své zdraví a raději věří reklamě, a tak „byznys“ s léky jen prosperuje. Dochází teda k jejich obrovskému nadužívání, nicméně naše zdraví se obecně zhoršuje. Jak je to možné?

Léky spojené s bolestí pohybového aparátu neřeší příčinu potíží ani obnovu funkce, nýbrž tlumí bolest. Je to vlastně taková lež na bolest. To je velmi negativní, jelikož bolest, zánět nebo únava mají pro těla primárně ochranný charakter. Je nutno především rozluštit tuto informaci a ne ji zrušit! Každý lék má navíc nežádoucí účinky. Na druhou stranu je třeba říct, že farmaka neboli léky mají svůj smysl. U akutních stavů, vrozených genetických poruch a onemocněních, bakteriálních infekcí a dalších jsou nezastupitelné. Ne však u civilizačních onemocněních jako jsou bolesti pohybového aparátu, vysokého krevního tlaku, cholesterolu, cukrovce, obezitě atd. Platí, že každý zbytečně podaný lék, je chybou lékaře.

Nelze podcenit vysokou sílu účinku léků na naše tělo, jejich vzájemné působení a vedlejší nežádoucí účinky. Obecně mají léky špatný vliv na výživu tkání. Hojně užívané kortikoidy např. ve formě obstřiku mohou vést k hormonálnímu ovlivnění, krvácení do zažívacího traktu, řidnutí a uvolňování kostí, místní infekci a ke zvýšení krevního tlaku. Vznik vředové choroby zase může vyvolat dlouhodobé užívání Acylpyrinu nebo léků proti bolesti páteře a kloubů (Ibalgin). Protizánětlivé léky (Diclofenac, Ibalgin, Voltaren,..) a myorelaxantia (Dorsiflex, Sirdalud) snižují svalové napětí povšechně, tedy prohlubují svalovou nerovnováhu a tím z dlouhozrakého pohledu zdravotní stav naopak zhoršují! Je chybou, že příbalové letáky, v nichž je řada důležitých skutečností uvedená, téměř nikdo nečte.

Už jsou známy studie tzv. „nemocí z léku“, kdy se zvažuje souvislost přehnaného užívání antibiotik s rostoucím počtem předepisovaných antidepresiv, užívání hypnotik s rozvojem demence, či poruch erekce v závislosti na lécích proti vysokému tlaku. Vzhledem k nezpochybnitelné propojenosti těla a duše a vlivu léku na metabolismus a vnitřní prostředí těla, můžeme pozorovat změny chování, myšlení a samotné osobnosti člověka. Soubor léků nás sice udrží při životě, nicméně pak už to není život, ale přežívání.

Pestrá a vyvážená strava jedním ze základních pilířů zdraví. V dnešní době však vnitřní prostředí máme zaneřáděné díky stresu, nevhodnému jídelníčku, přejídání a nedostatku pohybu. Tak se ládujeme léky a taky nejrůznějšími doplňky stravy. Ty jsou ale vhodné jen v případě změněného zdravotního stavu, tedy v nemoci, těhotenství, dětství, zjištěného deficitu apod. Je potřeba si říct, že u volně prodejných doplňků stravy je zkoumána jejich neškodnost a ne jejich skutečná účinnost!..

Cestou ven z tohoto začarovaného kruhu je upřednostnit zdravé stravování a rozum při výběru případných doplňků stravy, zájem a přirozená péče o své zdraví (fyzioterapie, masáže, cvičení), aktivní životní styl, výchova ke zdraví a další.

Možnosti, jak si pomoci zbavit se bolesti a omezení v zádech, naleznete v mých on-line návodech autoterapie a domácího cvičení.