Článek - Masáž

Masáž

Masáž patří do široké oblasti fyzikální terapie. Při ní dochází k působení nějaké fyzikální energie (teplo, světlo, aj.) na lidské tělo. U masáže jde o konkrétně o mechanoterapii, tedy působení mechanické energie (práce rukou maséra) nebo silovou aktivitu u přístrojové masáže. Cílem všech fyzikálních terapií je ovlivnění či posílení hojivých sil organismu.

Masáž je procedura, jejíž účinek dopadá především na kůži, podkoží a svaly. Odborná masáž se provádí ve směru toku žilní krve a lymfy. Důležitou roli hraje u ní správná technika, směr, pořadí a sled masážních hmatů. Reakce na tělo jsou jak místní přímo v masírované oblasti, tak celkové v podobě např. odstranění únavy. Častým doplněním masáží jsou masážní emulze, olejíčky a gely. Jako každá účinná metoda má masáž své indikace a kontraindikace.

Existuje celá řada různých druhů masáží. Na prvním místě bych uvedl klasickou a reflexní masáž. Jsou nejzásadnější a v dnešní době podceňovány. Klasická masáž je regenerační prostředek určený lidem bez akutní bolesti a lidem netrpící chronickou bolestí. Slouží k pozitivnímu ovlivnění svalového napětí, únavy, k fyzické a psychické relaxaci. Dále přispívá ke zvýšení kondice, imunity a odolnosti. V celkovém důsledku je velkou zásluhou masáží povzbuzující účinek na regeneraci a jejich preventivní efekt, neboť díky nim předcházíme úrazům, nemocem, potížím se spánkem či páteří a bolestem pohybového aparátu. Typický klient pro takovou masáž je člověk s přepjatými svaly pracující v kanceláři, kdy dochází k přetížení svalů uplatňující se při sedu. Vhodnými adepty jsou i těžce manuálně pracující lidé, jelikož u nich dochází k zatuhlosti a poté ke zkrácení zatížených svalů těla. Klasickou masáž se doporučuje absolvovat 1x za 14 dní a může jí provádět vyškolený zdravotnický pracovník: masér, fyzioterapeut, lékař.

Reflexní masáž již má specifické léčivé účinky, jelikož ovlivňuje konkrétní potíže způsobené onemocněním orgánů či poruchou funkce pohybového aparátu. Četnost reflexních masáží se provádí podle indikace lékařem či velikosti intenzity potíží. Opět je nutné její přesné provedení. Reflexní masáž vyžaduje hlubší anatomické a fyziologické znalosti a může ji vykonávat fyzioterapeut, znalý lékař nebo masér s příslušným oprávněním. Nicméně platí pravidlo, že bolesti a potíže patří do rukou lékaře nebo fyzioterapeuta.

Kromě výše zmíněných se provádějí i masáže sportovní, lymfatické, přístrojové vibrační, kosmetické, relaxační (masáž lávovými kameny, čokoládová, medová), exotické (thajská, havajská), podvodní, tantrické a další. Podstatnou roli hraje osoba terapeuta. Ne všem může sedět stejný člověk, a proto je potřeba najít takového, který nám bude vyhovovat. Správný terapeut by měl odhadnout intenzitu dotyku a našemu tělu tak prospět. pz