Článek - Zánět

Zánět

Zánět je složitá reakce organismu na poškození. Je to vlastně jeho takové obranné zařízení. Příčiny můžou být různé, ale příznaky jsou stejné. Typickými příznaky jsou překrvení, zčervenání, lehce zvýšená teplota, bolest, otok a porucha funkce dané oblasti. Prosáklé vazivo snižuje svou pružnost a tuhne. Svalovina se taktéž zkracuje.

Zánět vzniká obecně ze dvou příčin. Živé a neživé. Živá část představuje infekční zánět virového či bakteriálního původu. K neživé části patří záněty z důvodu dráždění pohybového aparátu v důsledku změn na těle jako je například atróza. Dále zde patří záněty z přetížení na místech, kde dochází mechanickému tření tkání o sebe nebo zvýšeným tahem při úponových bolestí. Existují i záněty s dědičnou složkou jako je Bechtěrevova nemoc nebo Revmatoidní atritrida.

U neinfekčních zánětů se nevytváří protilátky, proto je postižena pouze konkrétní část těla. Nejčastějšími příklady takových zánětů je tzv. tenisový loket, záněty šlach či tzv. zmrzlé rameno, což je zánět kloubního pouzdra ramenního kloubu. Terapie spočívá v manuálních a fyzikálních metodách s cílem zamezit zjizvení vaziva a ztuhnutí kloubu.

U infekčního zánětu vznikají protilátky proti antigenům. Každý zánět se prostřednictvím krve a mízních cest dříve či později rozšíří do celého těla. Zánět se může přenášet i kontaktem kloubu či orgánu s jinými tkáněmi. Postižením virového původu bývá často obrna lícního nervu. Bakteriální zánět mívá své ložisko a nejčastěji se s ním setkáváme v oblasti zubů nebo u vylučovacího systému.

Akutní zánět patří do rukou lékaře. Nicméně následky zánětu vzniklé z podráždění umí dobře řešit fyzioterapie. Fyzioterapie se zaměřuje i na chronické záněty či záněty s malou intenzitou. Ty představují problém, protože jsou hůře poznat a jsou často laboratorními vyšetřeními nezachyceny, i když aktivní proces zánětu v těle probíhá.  Svědčit pro něj můžou příznaky, jako jsou potíže jen v jedné polovině těla, bolesti spíše malé a stěhovavé, v hloubce, podél kostí. Dále je přítomná výrazná únava. Rehabilitační procedura uleví, ale potíže se vrátí a po celé rehabilitaci se pacient cítí stejně. Pomocí změn na těle, respektive pohybovém aparátu, terapeut pozná příznaky a může účinně zasáhnout. Nepoznané a neléčené zánětlivé změny způsobují neustálé dráždění a potíže. Je důležité si uvědomit, že přibližně 50% všech bolestí v pohybovém aparátu mají důvod mimo pohybový aparát. Velmi častým z nich je právě zánět. pz